Tuesday, September 29, 2009

:: RENUNGKANLAH KECINTAAN RABI'AH AL-ADAWIYAH TERHADAP KEKASIHNYA ::

Bait-bait puisi Rabi'ah Al-Adawiyyah kepada "kekasihnya'..

Tuhanku, tenggelamkanlah aku dalam cintaMu
Sehingga tidak ada sesuatu pun yang dapat menggangguku
Ketika bersamaMu

Tuhanku, bintang-bintang dilangit berkelip gemerlapan
Manusia telah terlena dibuai keasyikan
Pintu-pintu istana telah tertutup rapat
Pada saat itulah semua pencinta
Menyendiri bersama yang dicintainya

Tuhanku, inilah aku berada dihadratMu
Ketika malam kian berlalu
Siang hampir menjelang
Aku rasa gelisah
Apakah amalanku Engkau terima

Hingga aku merasa bahagia
Atau Engkau tolak
Hingga aku merasa sedih

Demi kekuasaanMu
Inilah yang sering aku lakukan
Selama Engkau memberi hayat kepadaku
Sekiranya Engkau usir aku dari depan pintuMu
Aku tidak akan pergi
Akibat cintaku padaMu
Telah memenuhi seluruh jiwaku..

....................................................................................

Renungkanlah...

Adakah begini ini dikatakan hati telah tenggelam dalam rasa cinta?
Adakah ada diantara kita yang memiliki rasa sebegini?
Jika ada ..alangkah bahagianya jiwa dan hati itu..
Namun apakah rasa jiwa itu benar-benar sama seperti yang kita rasakan?
Mungkin akan sama jika rasa itu didambakan kepada yang benar-benar adalah "kekasih."

No comments:

Post a Comment